2014-ben félve írtam alá az ügyvédnél az alapító papírokat. Aggódtam, hogy a válságtól megtépázott tréningpiacon milyen esélyekkel indul egy szűk portfóliójú tanácsadócég. Ami viszont azóta történt engem is meglepett.
Amennyire biztos voltam abban, hogy a személyes hatékonyság egy olyan terület, ahol a GTD megoldást kínál, ráadásul nagyon sok ember küzd is ezzel a területtel, ugyanannyira aggódtam is, hogy a telített piacon vajon milyen esélyekkel indulunk majd. Ennek ellenére nem végeztem piacfelmérést, nem voltak teszt csoportok, nem számoltam ROI-t. Csak vitt a szenvedélyem és a lelkesedésem, hogy ezt mindenkinek hallania kell.

Ami viszont ezután következett az minden elképzelésemet felülmúlta. A decemberi piacralépés utáni első 3 hónapban már olyan ügyfeleink voltak, mint a T-Systems, LogMeIn, Unilever vagy Sberbank. Írt rólunk a Piac és Profit, a HVG, a 2015. júniusi Forbes Magazin pedig két oldalas cikkben számolt be a munkánkról. A magazin fennállása óta ez volt az első alkalom, hogy tréningcég szerepelt benne.
A labdát persze szeretem lecsapni, amikor valaki megkérdezi, ez hogyan lehetséges mindössze 2–3 fős csapattal, ilyen rövid idő alatt?
A Getting Things Done módszertannal!
De ennél azért többről van szó. Röviden összeszedtem, mit látok a siker kulcsának az elmúlt egy évben, és hol követtünk el itt-ott hibákat is. Jelenleg a teljesség igénye nélkül, de ezek a legfontosabbak tényezők.
- Gondolkodás
Nagyon sokat gondolkodtam az ötleten. Amikor gyakorlatilag már megtörtént a megállapodás és csak alá kellett volna írni a szerződést a jogokról, még mindig hónapokig hezitáltam. Kellett a gondolat, ami végleg meggyőzőtt: Én ebbe akkor is bele akarok vágni, ha az egész elbukik. - Szenvedély
Hiszek abban amit csinálok. Erre épül az üzleti modell is. Olyan embereket keresek, akik szintén hisznek abban, hogy a személyes hatékonyság rengeteg dologra hatással van. És szenvedélyük, hogy az emberek életét megváltoztassák. Túl sok olyan trénert láttam, akiben annyi szenvedély sem volt, mint egy kiégett középiskolai tanárban. - Kemény munka
Nincs siker kemény munka nélkül. Több olyan estém is volt, amikor hajnal 2–4 között feküdtem le és 6-kor már keltem. De annyi kiegészítést tennék, hogy önmagában keményen dolgozni nem elég. Okosan kell dolgozni. Erről szól a GTD. Én is észrevettem, hogy egy idő után a túl sok munka, a kevés alvás nem hozza már az eredményeket. Sőt, kontraproduktív. Most már újra alszom. 🙂 - Letisztult portfólió
A magyar tréningpiac problémája, hogy mindenki mindent árul. Ahelyett, hogy egy dologban lennének a cégek specialisták, összeollóznak mindenféle terméket, aszerint, hogy épp milyen tanácsadóba botlottak bele az utcán. Ettől zavaros a portfólió, ami hiteltelenné teszi azokat a termékeket is, amik akár jók is lehetnének. - Tanácsadók
Tudni kell, hogy mihez nem értünk. A legnagyobb problémát a vezetőknél abban látom, hogy nincsenek tisztában a saját korlátaikkal. Jómagam a stratégiához, a GTD tréningekhez, a GTD coachinghoz és a sales-hez értek. A többi terület (ügyvezetés, pénzügy, HR, PR, marketing, IT) mind olyan terület, ahol tanácsadókra, specialista kollegákra van szükségem és magamnak is fejlődnöm kell. - Arculat
Ki az aki úgy megy randira, hogy nem öltözik fel rendesen? Ehhez képest sajnos az itthoni tréningcégek arculata megragadt valahol a 90-es években. Fel szoktam tenni magamnak a kérdést, hogy ha egy honlapon borzalmas a felhasználói élmény, akkor vajon milyen lehet a kávé a tréningen? A jó honlap miatt nem rendelnek tréninget, de kaphatunk egy lehetőséget egy személyes találkozóra. - Branding
Minden terméket az értékéhez kell pozicionálni. A GTD prémium termék. A világ legjobb cégei rakták össze a tréninganyagot, a ppt-t, a videókat.
Sosem fogom elfelejteni azt a levelet, amit az egyik tanácsadó cég vezetőjétől kaptam, akinek a portfóliójában utalás volt a GTD-re. Azt írta amikor kértem, hogy vegye le, hogy:
“…önmagában tréningként nem adható el a módszertan. Egyetlen ilyen programot sem értékesítettünk.”
Azért ez vicces. Vajon most mit gondol? 🙂 - Cash
Az elején ezt is rosszul mértem fel. Azt tudtam, hogy kell valamennyi tartalék az induláshoz, de sokkal kevesebbre számítottam. A vállalkozás nincs befektetés nélkül és a megfelelő mennyiségű tőke nélkül nem megy tovább. Amint sikerült megoldani a cash-flowt, megoldódott a problémáink 80%-a. Ez volt mindennek a gyökere. - Belső rendszer
Ha hatékonyságról beszélünk, akkor az egyik legfontosabb dolog, hogy a lehető legjobb rendszeren dolgozzunk. Amikor egy egyszerű segédmunkás a világ legdrágább láncfűrészével dolgozik, akkor nem lehet spórolni azokon az eszközökön, amivel a szellemi munkások egész nap dolgoznak. Amiket mi használunk:
– Macbook Air
– iPhone
– Google Apps
– Asana
– Evernote
– Base CRM
– Mindmeister - Sikerokozók azonosítása
Csak a fontosabb dolgokat mérjük. Mi az ami a leginkább hatással van az üzleti eredményre? Az, hogy hány ügyféllel találkozunk egy héten. Pont. - És a legfontosabb: Piaci rés
Egyszer olvastam Cserpes Istvánról, hogy amikor megkérdezték, mire építette az üzleti modelljét, csak annyit mondott:
Körülnéztem és láttam, hogy senki nem csinál tejből tejterméket.
Ezt láttam a tréningpiacon is. Tanácsadó cégként még senki nem oldotta meg a dolgozó emberek alapvető problémáját, a túlterheltséget. Minden egyéb probléma másodrendű ehhez képest.
Amíg nem látunk ki a “fejünkből”, amíg nem tudjuk kezelni a ránk ömlő információt, amíg nem tudunk priorizálni, amíg nincs egy megbízható rendszerünk a végrehajtáshoz, addig csak sodródunk, felesleges stresszt okozva magunknak és a környezetünknek.
Az elmúlt időszak tapasztalatinak tükrében úgy látszik, hogy a magyarországi közép-, és felső vezetők nagyon vártak már egy valós megoldásra, és a GTD azt adta, amit ígért. Izgalommal várjuk a következő éveket.