“Miért nincs az agyunknak egy másik agya?!” Az elme rossz használata

“Miért nincs az agyunknak egy másik agya?!” Az elme rossz használata

“Miért nincs az agyunknak egy másik agya?!” Az elme rossz használata 1024 576 Hamar Domonkos

Kevesen vitatkoznánk azzal az állítással, hogy az agyunk nem fontos szervünk. Mégis sokszor találkozunk azzal, hogy az emberek, legyenek bármilyen tehetségesek, szorgalmasak vagy ambiciózusak is, rosszul használják az agyukat. Az elme rossz használata komoly időmenedzsment gondot okozhat. Nézzük, miért…

Az elmúlt 60 évben elég sok ismeretet szereztünk az agyról ahhoz, hogy tudjuk, hogy erőteljes és megbízható egyes dolgokban, míg másokban igencsak korlátozott és megbízhatatlan. Remekül tud működni, ha kreatív gondolkodásra, összefüggések megtalálására, ötletelésre vagy koncentrált gondolkodásra használjuk. 

De mi történik, ha azt szeretnénk, hogy emlékeztessen, hogy olívaolajat kell vennünk? Jajj.

Vajon mennyire működik hatékonyan, amikor engedi, hogy újra és újra eszünkbe jusson, hogy „el kell-e küldenünk az árajánlatot Bélának”? Semennyire.

És az rendben van-e, hogy több száz (ezer? tízezer???) e-mailt hagy félig feldolgozatlanul a postaládában, majd mégis inkább felébreszt minket az éjszaka közepén.

Az elme rossz használata

Mindannyian küzdünk azzal, hogy az agyunknak nincs egy másik agya.  Bizonyos értelemben az agyunk egy ösztönlény. A jó hír, hogy képesek lehetünk uralmat venni felette, ha tudjuk, hogy hol keressük a problémát. Az alábbi lista ebben segít, hiszen beazonosíthatod, te milyen esetben használod rosszul az elmédet.

Többször eszedbe jutnak egyszerű feladatok?

Ha nem csak azokra a feladatokra gondolsz egynél többször, ami örömet okoz, akkor van még mit fejlesztened a rendszereden.

Ez azért van, mert ha egy feladat nem a megfelelő helyen van, akkor az elménk biztos, ami biztos alapon, inkább többször szól, hogy el ne felejtsük. Ha szeretnéd lecsendesíteni az elméd, akkor minden feladatnak olyan helyen kell lennie a rendszeredben, ahol biztos vagy benne, hogy nem veszik el, de amikor szükséges, akkor megtalálod vagy automatikusan emlékeztet téged. 

Félbehagyod a gondolkodást?

Amikor szembetaláljuk magunkat egy problémával, ilyen lehet például egy bonyolultabb e-mail, akkor hajlamosak vagyunk félbehagyni a gondolkodást.

Ezt te is könnyen észreveheted magadon, ha jelöltél már vissza e-mailt olvasatlannak.

Ezzel pár nagyon fontos kérdést nyitva hagytál:

  • Mikorra kell megválaszolni?
  • Milyen projekthez tartozik?
  • Van-e határidő, amíg meg kell válaszolni?
  • Esetleg kell-e delegálni az e-mailt?
  • És pontosan mit is kellene csinálnod?
  • Mi a következő lépés?
  • Csak át kellene gondolnod a választ vagy fel kellene hívnod előbb valakit? 

Ha nem teszed fel a megfelelő kérdés, akkor az agyad csak azt fogja tudni, hogy még nem hoztál döntést és ez növeli a stressz-szintedet. 

Telepakolod az agyad információval?

Az 50-es években George Miller a Princeton egyetemen végzett kutatásában igazolta, hogy csak hét elemet tudunk tárolni a rövidtávú memóriánkban. (Azóta picit hülyültünk, manapság ez a szám inkább csak négy.) Ezután vagy elfelejtünk párat az elemek közül vagy a hosszútávú memóriánkba kell kerüljenek. Mind a kettővel van egy kis probléma.

A rövidtávú memóriában iszonyatosan energiaigényes bármit is tárolni.

Ezt tapasztalhattad, ha a nap végén elkezdesz egy feladatot és a közepén elfelejted, hogy épp mit is akartál csinálni. Ezzel szemben a hosszú távú memóriában sokkal kevesebb energiával tárolhatunk bármit, de nehezen és megbízhatatlanul hívható elő az információ, vagy épp fordítva, akkor is előjön, amikor nem szeretnénk.

Ennek ellenére sokan büszkélkednek azzal, hogy ők igenis megjegyzik a feladataikat. Ez a legrosszabb dolog, amit a fejeddel tehetsz. Legyen egy külső rendszered, az agyad meg jó értelemben legyen üres.

A fejedet használod arra, hogy adott időpontban emlékeztessen dolgokra?

Drágám, hazafelé vegyél már egy… Veletek is előfordult már hasonló?

Ha te is olyan vagy, mint én, akkor ilyenkor automatikus ellenállást érzel a fejedben. Na nem azért, mert hazafele fárasztó lenne megállni. Épp ellenkezőleg. Az az igazán fárasztó, hogy hazáig fejben tartsd, hogy majd meg kell állni. Ha rutinos vagy, akkor biztos próbáltad már az alábbi trükköt. Megsaccolod, hogy kb. mikorra vagy a kisboltnál és beállítod a megfelelő időre az emlékeztetőt a telefonodon. Az agyadnak nincsen ugyanis órája. 

Ha szeretnéd jól használni az elmédet, hatékonyan kihasználni az idődet és felhasználni az energiádat, ismerd meg a GTD-módszertant alaposabban.

Amennyiben a GTD alapelvei már ismerősek számodra, további hasznos tudnivalókért töltsd le a “GTD módszer tudományos magyarázata” című ebook-ot. LETÖLTÉS

Leadkép: David Cassolato from Pexels

Hamar Domonkos

A GTD® metodikával, a kapcsolódó termékekkel, szolgáltatásokkal menedzseljük azt a folyamatot, amelynek következményeként egyének, szervezetek megvalósíthatják a stresszmentes eredményesség művészetét akár a személyes, akár az üzleti életben.

Az összes cikk tőle:Hamar Domonkos
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatod a honlapunkat, a böngésződ bizonyos szolgáltatásokat tárolhat, általában sütik (cookie) formájában. Itt módosíthatod az adatvédelmi beállításokat. Fontos tudnod, hogy bizonyos típusú sütik blokkolása befolyásolhatja a weboldalunk böngészési élményét.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
A weboldalunk sütiket használ a jobb böngészési élmény érdekében.